Zaangażowana społeczność – czym jest i jak sprawdzić jej zaangażowanie?
O tym, że siła społeczności ma ogromne znaczenie nie jest żadną tajemnicą. Jej wartość podkreślają blogerzy, influencerzy jak i osoby związane z reklamą czy marketingiem. Zaangażowanie ma niebagatelne znaczenie przy budowaniu wizerunku w social mediach. Dlatego warto budować swoją markę i tworzyć ją poprzez odpowiedni przekaz dla odbiorców. Dlaczego zaangażowana społeczność, czy w ogóle jej tworzenie ma tak istotne znaczenie? Oto kilka słów w tej kwestii.
Czym jest zaangażowana społeczność?
Tysiące obserwujących na Instagramie czy Facebooku, tysiące polubień i komentarze. Czy brzmi to znajomo? Oczywiście, że tak. W końcu społeczność, którą angażujesz w swój projekt czy markę stanowić może jej siłę. Może, ale czy zawsze musi? Wcale niekoniecznie. Warto jednak sprawdzić co kryje się pod tymi liczbami. Dla jednych jest to jedynie sucha statystyka, dla innych konkretni ludzie, którzy śledzą nasze działania w sieci. Nie chodzi wyłącznie o te liczby, a o społeczność wokół danej marki. Tylko, że o zaangażowaniu świadczy coś innego, niż same liczby. To prawdziwi ludzie, którzy są po drugiej stronie. Tacy, którzy chcą nas słuchać, oglądać wideo i czytać to, co zamieszczamy. To osoby, które w dniu wydania naszej książki wykupili cały nakład. Czy jednak chodzi tu o liczby? Wcale nie. Zaangażowana społeczność to nie są miliony. Tak naprawdę to nie ilość, a zaangażowanie i aktywność Twojej społeczności jest tu najważniejsza.
Dlaczego warto zbudować zaangażowaną społeczność?
Odpowiedź wydaje się prosta. Co prawda wiele osób zastanawia się, po co jest ta cała otoczka związana z budowaniem społeczności. W końcu o sile przekonywania świadczy to, co publikujemy, o czym piszemy i co zamieszczamy na fanpage. Okazuje się, że nie do końca tak jest, że wystarczy ciekawa publikacja, a reszta dzieje się sama. To ogromne zaangażowanie oraz siła przebicia mają tu ogromne znaczenie. A bez społeczności to się nie uda. Dlatego warto budować społeczność, która pomoże nam w tym. Tym bardziej gdy jesteś twórcą internetowym, przedsiębiorcą czy autorem książki. I tak naprawdę niewielkie znaczenie ma to kim jesteś, a to, że do swego działania potrzebujesz ludzi. A do tego bez wątpienia niezbędna jest społeczność, która buduje zaufanie i sprawia, że jesteś wiarygodny. To także budowanie więzi z klientami, kontrahentami i zwykłymi osobami, które w ten sposób będą wspierać Twoje działania. Bez swojej społeczności niewiele jesteś wart w dzisiejszym świecie biznesu. To być może brutalna rzeczywistość, ale prawdziwa. Poprzez zbudowanie społeczności wokół marki jesteś w stanie dotrzeć do ogromnej liczby osób. Nie tylko ze swoimi treściami, ale i produktami.
Wiarygodność i zaufanie w mediach społecznościowych
W dzisiejszych czasach wiele osób próbuje kupić obserwatorów i fanów. Jednak czy o to faktycznie chodzi? To nie ilość obserwujących, a aktywność ma znaczenie. W dobie, gdy niemal wszystko jest na sprzedaż i stanowi produkt czy zabieg marketingowy, warto stworzyć własną markę. A to może się udać tylko wtedy, gdy jesteś prawdziwy i do faktycznych odbiorców kierujesz to, co masz do przekazania. Dlatego tak ważne jest określenie grupy docelowej, do której kierujesz swój przekaz. Jeśli kierujesz go do wszystkich, to znaczy, że nikt nie będzie znał Twojej marki. Stara zasada brzmi, że jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo.
Influencera można porównać do aktora, który opowiada publiczności jakąś historię. Mówi z przekonaniem i angażuje swych odbiorców do tego stopnia, że zaczynają z nim rozmawiać. Wymieniają m.in, swoje uwagi, spostrzeżenia itd. A co, jeśli zamiast prawdziwych odbiorców będą manekiny, które nie odpowiedzą na zapytanie i w żaden sposób nie zareagują? Taki przekaz jest pusty i bezwartościowy. I dokładnie tak właśnie wygląda tworzenie kanału przekazu, który jest skierowany w pustkę. I nie ma znaczenia, jeśli na Twoim koncie masz 25 tys., obserwujących, a tylko kilka lajków czy komentarzy. Od razu widać, że nie jesteś wiarygodny, a to oznacza, że jesteś nieszczery.
Zaangażowanie społeczności – jak to zweryfikować?
Budowanie zaangażowania społeczności nie jest proste. To tworzenie grupy na Facebooku, działania na rzecz swojej marki i wiele innych rzeczy, które mają tu znaczenie. Jednak zbudowanie zaangażowania odbiorców nie dzieje się z dnia na dzień. To proces, który przy odpowiednich zabiegach marketingowych może przynieść efekty po pewnym czasie. Dlatego warto badać poziom zaangażowania swoich odbiorców. Współczynnik zaangażowania pokaże czy Twoja strategia marketingowa działa. W różnego rodzaju narzędziach, m.in. Influtool czy IGBlade znajduje się on pod nazwą „average engage” albo „engagement rate”. Jednak dokładny wzór i wynik mogą się różnić i chodzi tu o współczynnik ilości interakcji z ilością obserwujących. Im wyższe zaangażowanie, tym lepiej. Dlatego nie liczby są tu ważne, a faktyczny ruch na koncie i reakcje grupy. Jeśli połączysz obie te zmienne, otrzymasz poziom zaangażowania swojej społeczności.
Zaangażowana społeczność to ogromna siła dla biznesu online. Dlatego warto stworzyć zaangażowaną społeczność, która stanie się Twoim najlepszym narzędziem marketingowym, potwierdzającym Twoją wiarygodność w sieci.
Czym jest zaangażowana społeczność? Zaangażowana społeczność to klucz do sukcesu w influencer marketingu. Sprawdź, jak zbudować własną markę w sieci. Tworzenie własnych grup społecznościowych w 2021 roku. O tym dziś piszemy!